marți, 19 iunie 2012

Nou-nascutul (0-28zile)

     Nasterea lui Stefan a reprezentat o etapa importanta din viata noastra si a fost punctul de plecare pentru multe schimbari si noi obiceiuri, pentru intampinarea carora am avut nevoie de multa rabdare, buna dispozitie si o programare corecta.
     Maternitatea este un rol pe care il invatam traindu-l, asa ca nu trebuie sa cautam reguli sau retete magice, trebuie sa ne relaxam si sa avem incredere in instinctul nostru.
     Perioada de nou-nascut constituie etapa de adaptare la viata extrauterina. Este perioada cea mai grea in ceea ce priveste ingrijirile care se cer din partea mamei si a medicului.
     Inaintea exernarii din maternitate, intrebati medicul pediatru care a ingrijit nou-nascutul urmatoarele:
- greutatea si lungimea nou-nascutului la nastere si la plecarea din maternitate
- amanunte despre alimentatie (orarul, daca nou-nascutul a primit si altceva inafara de laptele de mama, daca s-au intamplat dificultati in alimentatie)
- daca s-au aplicat tratamente medicale nou-nascutului (ce medicamente, ce doze, durata, de ce)
- daca nou-nascutul a necesitat manevre de reanimare (administrare de oxigen, internare in sectia de reanimare) sau daca a prezentat vreun semn de alarma (convulsii)
- daca a fost vaccinat BCG si cu vaccin impotriva hepatitei B
- daca s-a administrat vitamina D3 si in ce doza
- daca in perioada respectiva au fost infectii (diaree, infectii stafilococice cutanate, infectii respiratorii).
     Din categoria vaccinurilor incluse in programul de imunizare, in maternitate, in primele 24 de ore i s-a facut HEP B si a treia zi BCG.
     Dupa ce am venit acasa de la maternitate, a doua zi a venit si medicul de familie (care este de specialitate pediatru). Imi facusem un caiet al copilului, unde am notat observatiile medicului despre copil si lunar am facut un bilant al progreselor observate (cand a plans cu lacrimi, primul zambet, ziua in care si-a tinut capul, cand a stat in sezut, primele silabe si cuvinte pronuntate, eruptia fiecarui dintisor, etc).
     Din a 14-a zi la sfatul pediatrului i-am administrat vitamina D - Vigantol - 3 pic/zi.
    Foarte mult m-am bucurat ca am putut alapta, pentru ca laptele mamei este mai mult decat un simplu aliment. Este de cea mai buna calitate, este usor de digerat si contine toate substantele necesare pentru primele 6 luni de viata al bebelusului. Sa nu uitam ca prin alaptare ne protejam copilul de infectii si alti factori care pot fi periculosi pentru sanatatea si viata lui. Consider ca succesul alaptatului depinde de cat de odihnita sunteti. Ocupatiile cele mai multe si responsabilitatile au fost preluate de tatic, eu dedicandu-ma ingrijirii copilului. Nu stiam daca Stefan manca destul, dar atata timp cat a castigat normal in greutate si paramentrii de dezvoltare erau normali, am incetat sa-mi mai fac griji. In prima luna l-am alaptat din 3 in 3 ore, cel putin ziua, iar noaptea din cate imi aduc aminte se trezea o data la 03:00 si apoi la 07:00. Durata unui supt era de 15-20 minute, apoi il ridicam pe umar sa elimine aerul inghitit.
     Ratia alimentara in prima luna:
- la sfarsitul primei saptamani de viata nou-nascutul suge in medie 200-400 ml/zi
- la sfarsitul celei de-a doua saptamani suge aproximativ 400-550 ml/zi
- la sfarsitul saptamanii a treia suge 450-600 ml/zi
- la sfarsitul celei de-a patra saptamani suge 500-650 ml/zi.
     De multe ori, cand sanii erau umflati, a fost nevoie sa fie goliti. Lapticul l-am pastrat la frigider la +4 grade 24 sau 48 de ore, sau la congelator la -20 grade pentru trei luni de zile. Doar ca niciodata n-am avut nevoie de lapticul in plus si a sfarsit prin a fi pus la radacina florilor, nu m-am indurat sa-l arunc.
    Se zice ca bebelusul poate dormi in camera parintilor cateva luni, ca sa poata fi schimbat sau alaptat, asa ca Stefan inca doarme in aceeasi camera cu mine si nu in patut, care a fost si este un obiect de decor, ci la mine in pat.
    Ingrijirea zilnica a fost si este pentru mine o preocupare serioasa si esentiala care contribuie la igiena si dezvoltarea corecta a lui Stefan, dar este si o preocupare placuta care ofera multe ocazii pentru comunicarea directa.
     Toaleta bontului ombilical, pana la desprinderea lui am facut-o folosind alcool de 70 grade si comprese sterile o data/zi, seara dupa baita. Iar pentru evitarea iritarii ombilicului si a altor probleme am avut grija sa pastrez zona uscata si curata.
     Urechiusele le-am curatat cu betisoare speciale (desi stiam ca trebuie evitate).
     Ochisorii ii curatam cu comprese sterile imbibate cu ser fiziologic.
     La nasuc foloseam ser fiziologic, cate 2 ml in fiecare nara.
     La manichiura si pedichiura intampinam o rezistenta de nedescris, greu reuseam sa-i tai unghiutele, dar usor, usor am avut castig de cauza.
     Schimbatul scutecelor avea loc inaintea fiecarei mese, inclusiv noaptea, asta pana Stefan a facut 3 luni si nu-l mai schimbam noaptea, ci dimineata. Inainte sa-i pun un scutec nou il dadeam cu crema de galbenele, care a mers pana pe la 3 luni, ca apoi datorita eritemului fesier an trebuit sa-l dau cu Bephanten. Tot pana la 3 luni am folosit scutecele Pampers Premium Care si servetelele umede Pampers Sensitive, si apoi am trecut la Pampers Active Baby si  servetelele umede Pampers Baby Fresh.
     Un disconfort cu care ne-am intalnit au fost colicile. Din cate am citit ele apar aproximativ pe la varsta de 3 saptamani, ating un maxim la varsta de 6 saptamani si dispar la varsta de 4-5 luni. La Stefan au aparut cam in a 3-a zi de viata, cel putin asa mi-au spus asistentele de la neonatologie. I-am dat ceiut Baby Drink si picaturi Infacol, dar nu-si prea faceau efectul, tot era agitat si irascibil. Nici nu mai stiam daca plange din cauza lor, daca nu-l deranja altceva. Si ne-am chinuit asa pana pe la 4 luni, invatand sa fiu toleranta si rabdatoare.
    Pana a implinit un an i-am facut zilnic baita lui Stefan, intai in cadita lui si la 11 luni l-am transferat in cada din baie.
     Pana la o luna de zile l-am cantarit saptamanal, iar apoi de doua ori pe luna pana a implinit un anisor.
     Avand in vedere ca s-a nascut iarna, a trebuit sa-l obisnuiesc treptat cu atmosfera din exteriorul locuintei si l-am scos afara la 4 saptamani, iar cand conditiile meteorologice erau defavorabile (vant puternic, ceata, ninsoare abundenta, ger sub -6 grade) am renuntat la plimbare.
      Si uite asa a trecut si perioada de nou-nascut, am invatat sa recunosc cand copilului ii era foame, cand plangea incercand sa-mi spuna ce vrea; am invatat sa-i vorbesc si sa mimez sunetele si strambaturile lui, avand grija sa fiu si expresiva.
     La farsitul primei luni de viata isi ridica capusorul, raspundea la sunete, observa chipurile din jurul lui si zambea si radea mai ales in timpul somnului; cantarea 4290 g (luand in greutate 890 g) si avea o lungime de 56 cm.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu